2 Hoe heeft televisiereclame zich door de jaren heen ontwikkeld?

Hypothese
De geschiedenis van de reclame zal waarschijnlijk langzaam ook Nederland hebben bereikt maar ook via affiches. In de 20e eeuw is dan de televisie reclame gekomen die ook weer verder zijn ontwikkeld.

In augustus 1897 is het fenomeen reclame begonnen. In deze maand vond in het paleis voor Volksvlijt in Amsterdam de ‘’Internationale Tentoonstelling van Reclamemiddelen ’’ plaats. Er vond niet alleen een tentoonstelling plaats van ingezonden producten van de bedrijven maar er werden ook wedstrijden georganiseerd om sensatie te bieden. De tentoonstelling was een succes.
In de tweede helft van de negentiende eeuw in Nederland werd de reclame steeds belangrijker. Maar het was niet iets nieuws, door de middeleeuwen was reclame al in de samenleving geschoven. Bedrijven wilden steeds meer gaan adverteren,  meer ondernemers zagen wat het nut had van marketing. Ook was het handig om de afnemers die niet in de buurt van het desbetreffende bedrijf wonen te bereiken.
Rond 1926 maakte het niet uit hoe advertenties eruit zouden zien. In die tijd was er maar één principe ; opvallen tegen elke prijs en dat gebeurde. Voorbeelden daarvan waren herhaling van hoofdletters in woorden etc.  Een van de belangrijkste opmerkingen over Reclame is : ’’Goede reclame springt eruit en onderscheidt zich van de middelmaat.’’
Eind van deze eeuw werden de reclame steeds beschaafder , reclame had de persoon steeds meer te vertellen. Maar er zijn ook andere soort reclame affiches die prachtig zijn vormgegeven. [1]

In de eerste decennia van de twintigste eeuw kon je steeds vaker handtekeningen van bekende kunstenaars onder affiches/reclames vinden. Er kwam meer vernieuwing in de kunst. Met tegenwerkingen van de bedrijfsreklame bleven er kunstenaars erin slagen om ieder hun eigen stijl te creëren. We nemen bijvoorbeeld het bedrijf Van Nelle  . Dit bedrijf bood de kunstenaar om grotendeels zijn eigen inzicht aan de reclame te geven voor Van Nelle.
In de periode van 1924-1924 kwam ook buitenreclame in Nederland voor. Buitenreclame werd gezien als ondersteunend, bedoeld om de herinnering aan de advertenties op te frissen. Buitenreclame kan je verwoorden als reclame dat bijv. op openbare wegen zijn geplaatst. [2]

Aan het eind van de jaren dertig kwam ook de crisis in de reclamewereld aanbod. Mensen bij reclamebureaus zagen dit als een uitdaging. Er kwam een nieuwe soort reclame in beeld, de collectieve reclame. Collectieve reclame houdt in dat  Producenten en/of handelaren uit dezelfde branche reclame maken voor een bepaald product of productiegroep. Deze reclame heeft tot doel de primaire vraag te doen toenemen. [3]
In de crisis jaren werd er ook duidelijk dat zonder reclame de economie veel stroever zou functioneren. Het bureau Arc’s was in deze tijd vernieuwend. Het bedrijf Arc’s gebruikte als een van de eerste vaak foto’s. Ook maakte Arc’s reclame op Radio wat erg populair werd.  Maar het bedrijf Arc’s ging ook publiceren in vrouwenbladen zoals de margriet. [4]

Na de tweede wereldoorlog moest de economie zich weer gaan herstellen. Ook de reclamebedrijven werden opnieuw opgebouwd maar er kwam geen vernieuwing bij de reclame. In de media werd er rond 1950 censuur toegepast wat ook al in 1924 gebeurden. Censuur kan je omschrijven als : ‘’ Toezicht van de overheid of van kerkelijke instanties op de openbaarmaking van geestelijke voortbrengselen door middel van boeken, toneel, radio, tv of filmen het verbieden van die openbaarmaking. Meestal is censuur gebaseerd op angst voor ondermijning van normen of religieus of politiek gezag. [5] Hiernaast een voorbeeld waar censuur is opgetreden, op de eerste foto is er te veel bloot te zien waardoor er op de tweede een soort van sjaaltje om haar schouders heen ligt. [6]

In de jaren zestig gingen de reclamebureaus met een andere kijk naar de consumenten kijken. Ze gingen steeds vaker de reclame op de jeugd richten van toen. Er ontstond een hele nieuwe media.  Ook een nieuwe generatie gingen bij reclamebureaus, er kwam een hele nieuwe kijk op alles wat met reclame te maken heeft. Er kwam vernieuwing in de reclamewereld er was meer creativiteit. In de jaren 1960-1975 werden in de reclame ook meer Amerikaanse invloeden gebruikt.  Er kwam een nieuwe media in deze tijd; de televisie. Op 6 november 1964 werd de omroep stichting TROS gepresenteerd. Als de eerste STER- spots op tv verschijnen zijn we alweer 3 jaar verder.  Maar de reclame kwam op tafel te liggen, er was veel kritiek. Mensen hadden niet veel waardering voor de reclame. Reclames interesseerden mensen niet meer helemaal. [7]

Er kwamen nieuwe reclameontwikkelingen en er werd steeds vaker gebruik gemaakt van bekende mensen in reclames zoals Andre van Duin. [8]
In de jaren negentig was er de doorbaak van de commerciële tv. Producten werden steeds meer overdreven gepresenteerd waardoor mensen gingen verlangen naar de beginjaren van de reclame. In de jaren negentig gingen mensen van reclamebureaus minder geordend denken. Het motto was ; gewoon doen.  Naast mooie reclames kwamen er ook meer heftige reclames, reclames met een doel om mensen iets bij te brengen. [9]
Een van de bekendste is SIRE. SIRE staat voor stichting ideële reclame. SIRE wilt maatschappelijke thema’s waar weinig of nog geen aandacht voor is zichtbaar maken. SIRE wilt mensen laten nadenken over onderwerpen bijv. over digitaal pesten, pleegouders , je bent een rund als je met vuurwerk stunt etc. 

Conclusie
Reclame is sinds 1897 Nederland binnen gekomen door de Internationale Tentoonstelling van reclame middelen.  Reclame werd steeds belangrijker ook voor bedrijven om hun publiek te trekken.  Rond 1926 was het belangrijkst dat je opviel met je reclame voor je bedrijf.  Ook steeds meer kunstenaars gingen hun naam onder een aantal reclameaffiche zetten.  Nederland kreeg ook te maken met nieuwe soort reclames zoals buitenreclames en collectieve reclame. Rond 1950 werd er censuur toegepast op een aantal reclames, Nederland werd beschermd. In 1964 kwam de tv ter sprake waardoor bedrijven daarop ook gingen promoten. Naast de mooie reclames waren er ook steeds meer reclames met een doel zoals de reclames van stichting SIRE.


[1] Wilbert Scheurs, een stortvloed van reclame
In; Geschiedenis van de reclame in Nederland ( hoofdstuk 1 ) , Utrecht , 2001

[2] Wilbert Scheurs, Reclame tussen kunst en commercie
In; Geschiedenis van de reclame in Nederland ( hoofdstuk 2 ) , Utrecht , 2001

[3] S.n. Collectieve reclame
In; http://www.technopartner.nl/begrippen?letter=C , s.l. s.a.

[4] Wilbert Schreurs, reclame in de crisisjaren.
In; Geschiedenis van de reclame in Nederland ( hoofdstuk 3 ) , Utrecht , 2001

[6] Wilbert Schreurs, Herstel en consolidatie .
In;  Geschiedenis van de reclame in Nederland ( hoofdstuk 5 ) , Utrecht , 2001

 

[7] Wilbert Schreurs,  kritieke jaren.
In; Geschiedenis van de reclame in Nederland ( hoofdstuk 6 ), Utrecht , 2001.

[8] Wilbert Schreurs,  de come-back van de reclame.
In; Geschiedenis van de reclame in Nederland ( hoofdstuk 7 ), Utrecht , 2001.

[9] Wilbert Schreurs,  Reclame in de ban van vernieuwing
In; Geschiedenis van de reclame in Nederland ( hoofdstuk 8 ), Utrecht , 2001.