4 Hoe komt een televisie reclame tot stand?

Hypothese
Mijn eerste gedachte is dat er eerst een product moet zijn. Als dit er is wordt er nagedacht over wat een goede manier zou zijn om dit product bij mensen in de smaak te brengen. Er worden wat psychologische trucjes in verwerkt zodat mensen het product gaan kopen. Dan word de reclame gefilmd en bewerkt en vervolgens uitgezonden.

 

De stappen

Allereerst neemt de fabrikant van een bepaald product contact op met een reclamebureau. Met als doel dit reclamebureau aan te nemen om een reclame voor het product te maken. De fabrikant laat zien wat voor product het is, wat er speciaal aan is en hoe diegene het in een reclame wil zien. Dan gaat een afdeling van het reclamebureau brainstormen. Als hier een paar leuke ideeën uit zijn gekomen word voor deze ideeën gekeken of er ook een leuke reclame mee gemaakt kan worden. Dit gebeurt door een aantal storyboards te maken. Uit deze storyboards wordt er een gekozen en die word gefilmd en bewerkt.

 

Stap 1: Het product

Als eerste moet er natuurlijk een product zijn voordat er een reclame kan worden gemaakt. Dit kan van alles zijn, van broodroosters tot auto’s. Maar elk product heeft wel een andere uitstraling en dus moet er dit beïnvloed weer de reclame. Het belangrijkste is dat de reclame te maken heeft met het product zelf. Het heeft tenslotte geen zin om een reclame te maken waarvan degene die hem ziet niet weet over welk product het nou gaat.

 

Stap 2: Brainstormen

Als er een product is wordt er begonnen met het brainstormen. Tijdens het brainstormen worden er door iedereen ideeën geopperd. Deze ideeën worden allemaal opgeschreven, hoe gek ze ook zijn. Bij dit proces horen 4 basisregels: er mag geen kritiek op de geopperde ideeën worden gegeven, het gaat erom dat er zo veel mogelijk ideeën worden geopperd, wilde ideeën kunnen altijd gebruikt worden en als laatste, bestaande ideeën combineren werkt ook.

 

Het proces van brainstormen gaat als volgt: als eerste worden er voorbereidingen getroffen. Er wordt een team van creatieve mensen samengesteld, deze mensen wordt uitgelegd wat het product precies is en hoe de fabrikant het product in een reclame wil zien.

Als iedereen hierover is ingelicht, worden er ideeën bedacht, hoe gekker hoe beter, deze ideeën worden allemaal en een bord opgeschreven. Daarna worden de ideeën die met elkaar maken hebben samengevoegd in groepen.

 

Als laatste worden de ideegroepen gefilterd: er wordt gekeken welke groepen niet bij het product passen, en in de groepen die wel gebruikt kunnen worden, worden de mindere ideeën eruit gehaald. Door deze laatste stap worden alleen de beste ideeën die bij het brainstormen zijn bedacht, ook daadwerkelijk gebruikt.[1]

 

 

Stap 3: de reclame zelf

Nu er een aantal ideeën zijn die waarschijnlijk worden gebruikt in de reclame, wordt er een storyboard gemaakt. Een storyboard is een soort striptekening die het verloop van het filmpje weergeeft. Dit storyboard wordt aan de fabrikant van het product getoond. De fabrikant kan dan aanpassingen aan het storyboard aangeven, of zelf zeggen dat hij/zij het er totaal niet mee eens is. Als de fabrikant aanpassingen wil wordt er gekeken hoe die in de reclame worden aangebracht en als de fabrikant iets compleet anders wil begint het proces weer van voor af aan, net zolang totdat de fabrikant tevreden is. Als de fabrikant tevreden is word de reclame opgenomen en bewerkt zodat deze op televisie uitgezonden kan worden.

 

Een succesvolle reclame

Om een succesvolle reclame te maken zijn er verschillende trucjes die gebruikt kunnen worden. Deze trucjes en methodes worden vaak gemixt met elkaar om zo een succesvolle reclame te maken.

De meest bekende en meest gebruikte methode is het AIDA-model. AIDA staat voor:

 

Attention, allereerst moet de reclame de aandacht trekken. Dit is zeker in onze tijd, waarin de consument constant reclame ziet, erg belangrijk.

 

Interrest, deze stap is bedoeld om de interesse van de consument te trekken voor het product. Dit wordt meestal gedaan door de positieve kanten van het product extra te benadrukken.

 

Desire, deze stap is bedoeld om de interesse van de consument om te zetten in een drang of verlangen om het product te gaan kopen.

 

Action, de laatste fase waarom word geprobeerd om de consument over te halen tot actie, zoals het kopen van een product.

 

Buiten het AIDA-model zijn er nog een aantal trucjes, dit zijn onder andere: de werkelijkheid mooier maken, slagzinnen gebruiken, sterke punten benadrukken en emoties opwekken.[2]

 

 

 

Conclusie
Voordat er een reclame is gemaakt moeten er dus eerst een aantal dingen gebeuren. Allereerst moet er een fabrikant een product hebben waar hij/zij een reclame voor wil laten maken, en die moet laten weten wat precies de bedoeling met de reclame is. Vervolgens gaat een team brainstormen, waar uiteindelijk de beste ideeën uit worden gebruikt om een aantal storyboards te maken. Deze storyboards worden aan de fabrikant getoond en deze geeft er zijn mening over. Als de fabrikant tevreden is word het filmpje voor de reclame gefilmd en bewerkt zodat het klaar is om op televisie uit te worden gezonden. Er zijn verschillende methodes om een reclame te maken, maar die zijn allemaal gemaakt en bedacht met een doel om de consument over te halen tot actie.



[1] S.N.,  http://nl.wikipedia.org/wiki/Brainstormen,, brainstormen, Wikipedia, 2 februari 2012

[2] S.N., http://nl.wikipedia.org/wiki/AIDA-model, AIDA-model, Wikipedia, 24 November 2011

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb