5. Hoe wordt de reclame in reclameblokken gepland?

Hypothese
Onze eerste gedachten is dat reclame in televisieblokken gepland worden die voor dezelfde doelgroep zijn als het product wat in de reclame zit. Als de reclame bijvoorbeeld speelgoed bevat zal deze rond kinderprogramma’s worden gepland. Ook maakt het volgens ons uit op welke zender de reclame wordt uitgezonden. Een reclame over een product voor ouderen zal eerder op de publieke omroepen worden uitgezonden dan op de zenders voor kinderen. Er zal dus veel rekening gehouden worden met de doelgroep van de reclame.

 

Aantal zendtijd
Het aantal en soort van de reclames die je in een reclameblok ziet hangt af van de zendtijd die de zender kan geven in een reclameblok. Bij elke zender en bij elk programma is dit verschillend, daarom duren sommige reclameblokken langer dan andere.[1] Dit komt meestal doordat er op dat moment veel vraag is naar zendtijd voor reclames.[2] Dit gebeurt voornamelijk in reclameblokken rond goed bekeken tv shows of tijdens bepaalde periodes. Een voorbeeld van een dergelijk moment is: Ik houd van Holland. Het aantal reclameminuten per uur is bepaald door juridische richtlijnen. Dat houdt in dat er maar een bepaald aantal zendtijd per dag aan reclame uitgezonden mag worden. Later in deze deelvraag meer over de juridische richtlijnen.

 

Bepaald de adverteerder of de zender wanneer een reclame wordt uitgezonden?

De adverteerder kan in zekere maten zelf bepalen wanneer hun reclame wordt uitgezonden. De adverteerder vraagt zendtijd aan. Zij hebben een koopdoelstelling en een bepaalde doelgroep voor ogen.[3] Bij de meeste zenders kunnen ze deze realiseren. Bijvoorbeeld een product om af te vallen zie je vaak in een reclame die tussen een programma valt over te dikke mensen of bij een programma over topmodellen. Dit product zou dan beter verkopen dan als ze het tijdens de reclame van een ander programma doen. Ook heb je buitenlandse adverteerders die in Nederland hun reclame willen zien. Dit geldt voornamelijk voor reclames van goede doelen zoals het wwf. Voor hen zijn de belangen weer anders.

 Zo zie je dat de tijd wanneer de reclame wordt uitgezonden voor de adverteerde heel belangrijk is. De zender bepaald ook in bepaalde maten wanneer een commercial wordt uitgezonden. Bij sommige zenders is het namelijk wettelijk verboden om reclames tijdens een bepaald programma uit te zenden. Zo mogen sommige reclames pas na 10 uur ’s avonds worden uitgezonden omdat ze niet voor jonge kijkers bedoelt zijn[4]. De zender kan de adverteerder dan niet de keuze geven wanneer de reclame wordt uitgezonden. Ook moet de reclame aan de reclame code voldoen. Anders is de zender ook strafbaar als de reclame toch wordt uitgezonden. Meestal wordt er bij zenders wel rekening gehouden met de wensen van de adverteerders omdat dat de zender meer adverteerders en zo dus meer geld oplevert. 

Bij elke zender verschillend

Bij de publieke omroepen vindt er altijd een gesprek plaats tussen de adverteerder en tussen de accountmanagers van de omroepen. Zodat bepaald kan worden op welke zender en hoe laat de reclame het beste uitgezonden kan worden. [5]

RTL heeft de afdeling planning. Daar kun je je reclame indienen met je doelstellingen en wanneer je de reclame het liefst uitgezonden ziet worden. De afdeling gaat er dan mee aan de slag en probeert je wensen te verhoren. Natuurlijk lukt dit niet altijd. Bij rtl  kan er ook zendtijd in pakketten ingekocht worden. De adverteerder krijgt dan bij afname van zendtijd in pakketten een garantie dat zijn commercials enkele bepaald kijkeraantallen  zullen halen. Hierbij kan geen invloed uitgeoefend worden op de plaatsing van de commercial. [6]

SBS heeft een gids waar alle voorwaarden instaan voor het maken van op de zenders SBS 6, Veronica en net 5. Waarin onder anderen opgenomen is wat je moet doen om reclame te maken, de tarieven en voorwaarden. [7]

Bij de lokale omroepen hebben ze een verkooporganisatie die alles regelt. Die organisatie is Omroep Reclame Nederland of ORN. ORN zorgt dat alle reclames op de zenders terecht komen die de adverteerders willen. Bijvoorbeeld op een bepaalde zender. Of verschillende reclames op andere zenders.[8]

Juridische richtlijnen

De richtlijnen voor het uitzenden van reclame zijn in 1997versoepeld. Het maximaal aantal van 3 uur reclame per dag geschrapt. Er is echter wel een nieuwe richtlijn gekomen namelijk maximaal 12 minuten per uur. Ook is er een nieuwe richtlijn gekomen voor de minimale tijd die er tussen een reclame blok moet zitten. Eerst was dat minimaal 20 minuten, nu mogen zenders dat zelf bepalen. Wel mogen  informatie en nieuws programma’s maar eens per 35  minuten onderbroken worden voor reclame. [9] Ze zenders zijn er dus op voorruit gegaan in het zelf bepalen van wanneer ze de reclame uitzenden.

Reclame code

Als een reclame niet aan de reclame code voldoet is de adverteerde en de zender die reclame uitzend strafbaar. Daarom wordt er bij elke zender altijd eerst gecontroleerd of de reclame wel aan die code voldoet, voordat hij wordt uitgezonden.

De reclame code is er in de jaren 60 gekomen omdat de consument zich steeds meer begon af te zetten tegen misleidende reclames. Eerst was het gewoon een letterlijke vertaling van de Engelse variant maar in de jaren 70 is hij uitgebreid. Hij is opgesteld door Stichting Reclame Code

De Nederlandse Reclame Code bestaat uit een aantal artikelen waarin wordt vermeld waaraan een reclame moet voldoen. Een aantal voorbeelden van regels zijn: een reclame mag niet in strijd zijn met de wet, het algemeen belang schaden of het publiek misleiden. Verder zijn er artikelen opgenomen om het jongere publiek voor misleiding te behoeden.

De Nederlandse Reclame Code is opgedeeld in twee delen: een algemeen en een bijzonder gedeelte. Het algemene gedeelte bestaat uit algemene regels waaraan iedere reclame moet voldoen. Het bijzondere gedeelte geldt alleen bij bepaalde producten of onder bepaalde omstandigheden en is een aanvulling op het algemene gedeelte.[10]

 

 

Conclusie
Mijn eindconclusie is dat het plannen van reclame blokken vooral gaat over de wensen van alle betrokkenen partijen. Het belangrijkste zijn wel de wensen van de adverteerder. Deze hebben bijvoorbeeld een tijd of rond een bepaald programma in gedachten. De zenders proberen daar vrijwel altijd rekening mee te houden. Dit komt omdat, als de zender voldoet aan de wensen van de adverteerder dat meer advertenties en meer geld oplevert. Maar soms kan de zender niet anders dan zelf bepalen wanneer een reclame wordt uitgezonden omdat ze anders de juridische richtlijnen overtreden. Een zender mag namelijk niet meer dan 12 minuten per uur reclame uitzenden. Dit alles samen bepaald het plannen van de reclames.



[1] Hans van Dijk, in: zapklare brokken, van vliet uitgevers S.L S.A.

[3] [3] Hans van Dijk, in: zapklare brokken, van vliet uitgevers S.L S.A.

 

[4] S.N., http://europa.eu/legislation_summaries/audiovisual_and_media/l24101a_nl.htm, Richtlijn “audiovisuele mediadiensten zonder grensen,S.L., S.A.

[5] S.N. http://www.ster.nl/ S.L., S.A.

[9] S.N., http://europa.eu/legislation_summaries/audiovisual_and_media/l24101a_nl.htm, Richtlijn “audiovisuele mediadiensten zonder grensen,S.L., S.A.